
Dzisiaj (3 lipca 2024 r.) o godz. 11 nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę 3 autobusów elektrycznych do obsługi linii powiatowo-gminnych.Złożona została jedna oferta o wartości 8 856 000 zł brutto, która mieści się w zakładanym budżecie.
Ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, która zaproponowała model Solaris Urbino 12 electric.
90% wartości autobusów (ok. 8 mln zł) pokryte zostanie z pozyskanego przez Związek GPA – Grodziskie Przewozy Autobusowe dofinansowania na zakup taboru.
Teraz komisja przetargowa sprawdzi złożoną ofertę pod względem formalnym, a następnie rozstrzygnie wynik przetargu.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric kursują obecnie m.in. na ulicach Warszawy, w takich samych żółto-czerwonych
barwach jakie są w GPA. Najprawdopodobniej już niedługo tego typu autobusy spotkamy i na naszych połączeniach.
Nowe autobusy planujemy skierować do obsługi linii 13 Grodzisk Mazowiecki – Błonie.
Jakie będą autobusy elektryczne dla GPA?
Pojazdy o długości ok. 12 metrów mają pomieścić min. 80 osób
, z czego 39 na miejscach siedzących (w tym aż 14
z dostępem z niskiej podłogi).
Wymagany układ drzwi to 2-2-0, z pierwszymi drzwiami otwieranymi do wewnątrz, drugimi otwieranymi na zewnątrz, przesuwnie.
Pojazd ma być w całości niskopodłogowy – bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich, brak stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu. Wymagane jest jedno miejsce do przewozu wózków inwalidzkich
bądź dziecięcych.
Pojazdy będą klimatyzowane. Przewidziano układ grzewczy z zastosowaniem agregatu zasilanego olejem napędowym. Przestrzeń pasażerska będzie ogrzewana za pomocą wewnętrznych grzejników konwektorowych i min. trzech dmuchaw.
Informacja o temperaturze wewnątrz pojazdu będzie na bieżąco przesyłana do elektronicznego systemu nadzoru przewozów.
Wymagane są gniazda USB do ładowania
urządzeń mobilnych, wyświetlacze informacji pasażerskiej głosowy system zapowiedzi przystankowych, monitoring i system automatycznego zliczenia pasażerów.
Autobusy mają posiadać hak do ciągnięcia przyczepy na rowery.
Niedopuszczalne jest zastosowanie komory wieżowej w tylnej części pojazdu ograniczającej miejsce dla pasażerów.
Wymagane są baterie litowo-jonowe o pojemności co najmniej 400 kWh – z gwarancją zasięgu 250 km.
Przewidziano ładowanie
plug-in przy wykorzystaniu ładowarki stacjonarnej o mocy do 120 kW, a także szybkie – przy zastosowaniu odwróconego pantografu o mocy ładowania co najmniej 400 kW.
Kiedy przyjadą nowe autobusy do GPA?
Na dostawę pojazdów przeznaczono 365 dni od podpisania Umowy.


